Nawigacja

2017.10.10 - Piek這 Conrada w Czu造m Barbarzy鎍y

2017.10.120- Promocja ksi捫ki Micha豉 Komara - "Piek這 Conrada", Czu造 Barbarzy鎍a, Warszawa

W warszawskiej klubo - ksi璕arni Czu造 Barbarzy鎍a bywam zdecydowanie za rzadko. Zawsze znajduj jaki pow鏚, by tam nie dotrze. Wcze郾iej nie chodzi貫m, bo by這 za ciasno, teraz jest… za lu幡o. Ale, gdy dowiedzia貫m si, 瞠 we wtorkowy wiecz鏎 odb璠zie si promocja wznowionej w豉郾ie po wielu latach (czterdziestu) ksi捫ki Micha豉 Komara o Conradzie („Piek這 Conrada”), nie mog貫m sobie odm闚i przyjemno軼i przyj軼ia do tej literackiej kawiarni. A poniewa by這 bardzo mi這, mam nadziej, 瞠 teraz ju b璠 w tym miejscu sta造m go軼iem.

Na spotkanie z panem Micha貫m przyby這 liczne grono os鏏, z kt鏎ych po這w stanowili zapewne „rodzina i znajomi kr鏊ika”, ale to tylko oznacza, 瞠 Conrad – na szcz窷cie i wbrew pewnym „osobom” – ma ca趾iem liczne grono wielbicieli, nie znika i nie zniknie z horyzontu. Sw鎩 monolog pan Micha zacz掖 od wymienienia nazwisk pisarzy, kt鏎zy uznali, 瞠 tw鏎czo嗆 Conrada mia豉 znaczny wp造w na ich dzia豉lno嗆. Tych nazwisk by這 sporo i same z najwy窺zej p馧ki. Potem przypomnia, 瞠 rok 2017 og這szono rokiem Conrada, i z tej okazji jacy osobnicy w „ministerstwie edukacji”… wycofali nazwisko Korzeniowskiego ze spisu lektur. C騜, ka盥y chcia豚y jako zaznaczy sw鎩 郵ad w historii, jedni dobrze, inni niekoniecznie dobrze czyni帷. Niekt鏎zy – jak Conrad – przeszli do historii i w niej zostan, o tych, wed逝g kt鏎ych nie jest on godzien wspomnienia, poznania jego tw鏎czo軼i, wypada nam mie nadziej, 瞠 historia szybko zapomni. Ale wstyd zostanie…

Wspomniana kwestia pojawia豉 si wielokrotnie i przy r騜nych okazjach podczas tego mini wyk豉du. Na szcz窷cie go nie zdominowa豉, albowiem jego podstawowa cz窷 dotyczy豉 samego Conrada, by豉 w豉軼iwie skr鏂on jego biografi, ze wskazaniem na ludzi i wydarzenia, kt鏎e przyczyni造 si do tego jego, 軼i郵e okre郵onego spostrzegania 鈍iata. Prelegent zwr鏂i szczeg鏊na uwag na to, jak w豉郾ie okre郵eni ludzi, okre郵one do鈍iadczenia i okre郵one idee znalaz造 swoje odbicie w jego wyj徠kowej i niepowtarzalnej tw鏎czo軼i. Pan Micha wspomnia zatem o polskich korzeniach, o ojcu i innych cz這nkach rodziny, o nauce j瞛yk闚, o wyje寮zie do Francji, zaci庵ni璚iu si na statek, potem dzia豉lno軼i w marynarce brytyjskiej. Wypunktowa dok豉dnie to wszystko, co ukszta速owa這 Conrada, co wp造n窸o na jego literatur, dzi瘯i kt鏎ej my r闚nie mo瞠my kszta速owa swoj postaw wobec ludzi, wobec 鈍iata, wobec ideologii.

A tw鏎czo嗆 Conrada nie tylko nie traci na warto軼i, ale wr璚z zyskuje. Bo, jak wiele razy ju pisa貫m, 鈍iat si zmienia, cz這wiek – niestety – nie. Zatem warto, nawet trzeba wraca do Conrada, warto przypomina sobie prezentowane przez niego idee, zastanawia si nad nimi, wprowadza je we w豉sne 篡cie. Nie uda si nikomu wyrzuci Conrada z historii, z historii literatury, bo zawsze znajd si tacy, kt鏎zy ceni b璠 dobr literatur, dla kt鏎ych wolno嗆 oznacza r闚nie wolno嗆 wyboru lektur. Szkoda tylko, 瞠 wielu m這dych ludzi pozna t wa積 pod wieloma wzgl璠ami literatur dopiero wtedy, gdy opu軼i szko喚. Miejmy nadziej, 瞠 po ni si璕nie chocia瘺y – na co zwr鏂i uwag pan Komar – poprzez gry, gdy bodaj瞠 ju trzy oparte zosta造 na prozie tego wybitnego pisarza. Skoro nie da si normalnie, przez szko喚, niech b璠 to chocia gry.

Dobrze, 瞠 s ludzie, kt鏎zy potrafi zach璚i (i to w tak znakomity spos鏏, bo takich wyk豉d闚 s逝cha si z wielk rado軼i) do czytania, do wysi趾u intelektualnego, do krytycznego spojrzenia na siebie i otaczaj帷y nas 鈍iat. Takie spotkania powoduj, 瞠 si „chce”. Zatem ju si szykuj do lektury „Piek豉 Conrada” i powtarzania wszystkich dzie mistrza Korzeniowskiego.

Ray

Zdj璚ia z profilu FB Czu貫go Barbarzy鎍y

56 czyta