Nawigacja

Casanova w Warszawie - Teatr Wielki - Opera Narodowa/ Warszawa

Balet. Opera narodowa. Nie pamiętam, kiedy ostatni raz oglądałam przedstawienie baletowe. Nie bardzo też widziałam, czego się spodziewać. Będą tańczyć, tańczyć, tańczyć... Marzenie moje to zobaczyć "Jeziora łabędzie", ale zdobycie biletów graniczy z cudem, więc chwyciłam to, co było dostępne. Nie żałuję mojego spontanicznego wyboru.

Na przełomie lat 1765-66 w Warszawie, w Operalni Saskiej przez kilka miesięcy bawił Casanova (to fakt historyczny). Przedstawienie ukazuje burzliwy przebieg pobytu słynnego kochanka w Polsce. Historia obfituje w liczne romanse, zazdrości, pojedynki i intrygi. Wątki masońskie i fascynacja sztuką, zwłaszcza baletem, z której słynął król Stanisław August Poniatowski również są tu bardzo mocno akcentowane.

Scenografia była bardzo stylowa, barokowa i kunsztownie wykonana. Liczne kandelabry połyskiwały na scenie przez całe przedstawienie. Wszystko wydawało się takie zmyślne i nietuzinkowe. W zachwycających kostiumach, na scenie pojawiają się postaci historyczne z tamtej epoki. A taniec? No cóż, znawczynią nie jestem. Wydawało mi się, że to przerośnie moje zdolności pojmowania sztuki. A tu niespodzianka... Za pomocą tańca została opowiedziana historia, którą nie tylko świetnie zrozumiałam, ale wychodząc z teatru miałam wrażenie, że obejrzałam zwyczajne przedstawienie, pełne dialogów. To tak działa? Już wiem, dlaczego niektórych to kręci. Klasyka i dobra sztuka bronią się same.

Tancerki prześliczne. Te piękne przeprosty w stawach i ruchy, których wykonanie wydaje się niemożliwe. Tancerze, o dziwo, sprawiali wrażenie macho. Było przepysznie, pięknie i wytwornie. Trochę zazdrościłam wykonawcom sprawności fizycznej oraz ewidentnej radości, jaką daje im ich praca. Cała grupa skradła moje serce. Przez całe przedstawienie uśmiech zadowolenia nie schodził mi z twarzy.
No i muzyka... Mozart... Niezawodny nawet w mniej znanych utworach. Chyba nic więcej tu dodawać nie trzeba.

To był strzał jak najbardziej trafny.

YSF

"Casanova w Warszawie" - balet w dwóch aktach
Idea i libretto: Paweł Chynowski, na motywach pamiętników Giacomo Casanovy
Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor

319 czytań